Polityka zwrotów

  1. Zakres Polityki Zwrotów

 

  1. Niniejsza Polityka Zwrotów obowiązuje w Fundacji „Edukacja z Wartościami”,
    Nowoursynowska 154A, 02-797 Warszawa, NIP 9512382185 (dalej jako Fundacja, Sklep, my).
  2. Polityka Zwrotów oparta jest w szczególności o przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827). Wszystkie postanowienia niniejszej Polityki Zwrotów są w zamiarze jej twórców zgodne z wyżej wymienioną ustawą. Jeśli którekolwiek z postanowień okazałoby się mniej korzystne dla konsumenta niż obowiązujące przepisy, zastosowanie mają właściwe przepisy prawa konsumenckiego.
  3. Polityka Zwrotów dotyczy wyłącznie naszych klientów będących konsumentami, tj. osób fizycznych dokonujących zakupów niezwiązanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 221c.).
  4. Podmiotom prowadzącym działalność w formie spółek lub w formie innych osób prawnych (stowarzyszenia, fundacje), oraz osobom fizycznym nie korzystającym z praw konsumentów - nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni.
  5. Polityka Zwrotów nie dotyczy przypadków prawa odstąpienia, przewidzianych w kodeksie cywilnym.
  6. Polityka Zwrotów określa zasady odstąpienia od umowy (zwrotu) dla wszystkich produktów i usług oferowanych w naszym sklepie internetowym, w szczególności takich jak:
  7. kursy całoroczne (online lub stacjonarne),
  8. nagrania kursów,
  9. webinary (na żywo, online lub stacjonarne),
  10. bilety na konferencje (online lub stacjonarne).

 

 

 

  1. Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w 14 dni bez podania przyczyny

 

  1. Z zastrzeżeniem wyjątków niżej opisanych konsument, który zawarł z nami umowę na odległość, ma prawo co do zasady odstąpić od zawartej umowy w terminie 14 dni bez podawania jakiejkolwiek przyczyny.
  2. W przypadku odstąpienia od umowy usługowej lub dostarczenia treści cyfrowych, jeśli – zgodnie z wolą konsumenta – wykonanie usługi/treści rozpoczęło się przed upływem terminu do odstąpienia, mogą mieć zastosowanie opisane niżej wyjątki od prawa odstąpienia (tzn. sytuacje, gdy zwrot nie będzie możliwy). Dlatego prosimy o zapoznanie się z poniższym rozdziałem, który wyjaśnia te wyjątki.
  3. Nie pobieramy z tego tytułu żadnych opłat od konsumenta – odstąpienie jest bez kosztowe (z wyjątkiem ewentualnych kosztów przewidzianych w przepisach, np. odesłania rzeczy, jeśli miałoby to zastosowanie).
  4. Terminy do odstąpienia liczymy w następujący sposób: 14-dniowy okres odstąpienia od umowy liczy się od dnia zawarcia umowy. W praktyce jest to dzień, w którym konsument dokonał zakupu lub rejestracji na daną usługę/produkt w naszym sklepie, np. od dnia zapłacenia za dostęp.

 

  1. Sposób odstąpienia od umowy (procedura)

 

  1. Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, konsument powinien złożyć nam jednoznaczne oświadczenie informujące o swojej decyzji odstąpienia od umowy.
  2. Oświadczenie takie można złożyć w dowolnej formie, na przykład wysyłając e-mail na nasz adres kontaktowy lub listownie na nasz adres korespondencyjny. Ze względów dowodowych nie zaleca się składania tego oświadczenia przez telefon.
  3. Do zachowania terminu odstąpienia wystarczy wysłanie oświadczenia przed upływem 14 dni od dnia zawarcia umowy.
  4. Dla wygody konsumenta udostępniamy wzór formularza odstąpienia od umowy, z którego można skorzystać (formularz odstąpienia stanowi załącznik do niniejszej polityki oraz jest dostępny w przepisach ustawy).
  5. Skorzystanie z formularza nie jest obowiązkowe – konsument może samodzielnie sformułować oświadczenie. Ważne, aby z oświadczenia wynikało, którą umowę (produkt/usługę) konsument chce anulować, oraz aby zostało ono wysłane w terminie.
  6. Jeżeli oświadczenie o odstąpieniu zostanie wysłane drogą elektroniczną (e-mail), wówczas niezwłocznie potwierdzimy otrzymanie takiego oświadczenia, wysyłając do konsumenta wiadomość zwrotną (potwierdzenie na trwałym nośniku, np. e-mail). Oświadczenia wysyłane pocztą tradycyjną najlepiej nadawać listem poleconym (dla celów dowodowych).

 

  1. Skutki odstąpienia od umowy: zwrot należności

 

  1. W razie skutecznego odstąpienia od umowy zawartej na odległość, umowę uważa się za niezawartą – wszelkie zobowiązania stron wygasają, tak jak gdyby umowa nie została zawarta. Konsument zostaje zwolniony z wszelkich zobowiązań względem sprzedawcy, a my niezwłocznie dokonamy zwrotu uiszczonej płatności.
  2. Zwrot płatności nastąpi nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zwrócimy konsumentowi 100% otrzymanej od niego zapłaty, w tym – o ile dotyczy – koszty dostawy produktu/usługi do konsumenta w wysokości zwykłej najtańszej oferowanej dostawy. Jeżeli konsument wybrał droższy sposób dostarczenia niż najtańszy dostępny, wówczas zgodnie z prawem nie jesteśmy zobowiązani do zwrotu różnicy kosztów (zwracamy koszt najtańszej standardowej dostawy). Zwrot płatności dokonany zostanie tym samym kanałem płatności, jakiego użył konsument przy pierwotnej transakcji, chyba że konsument wyraźnie zgodzi się na inny sposób zwrotu – w każdym przypadku bez dodatkowych kosztów po jego stronie.

 

  1. Postępowanie po odstąpieniu od umowy o treść cyfrową lub usługę cyfrową w zakresie danych cyfrowych oraz osobowych
  1. Po skutecznym odstąpieniu zastrzegamy sobie prawo do blokady dostępu do treści cyfrowych i usług (np. wyłączenia konta użytkownika, dostępu do kursów etc.).
  2. Po otrzymaniu od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zaprzestajemy wykorzystywania wszelkich treści stworzonych przez konsumenta podczas korzystania z usługi cyfrowej, z wyjątkiem:
  1. danych technicznych służących funkcjonowaniu usługi (np. pliki konfiguracyjne);
  2. informacji o aktywności użytkownika (np. logi dostępu, czas korzystania);
  3. danych połączonych z innymi, których nie da się oddzielić bez poniesienia nadmiernego nakładu pracy;
  4. treści powstałych wspólnie z innymi użytkownikami, którzy wciąż mogą z nich korzystać.
  1. Na żądanie konsumenta, przekazujemy mu wszystkie inne dane stworzone lub wprowadzone przez niego podczas korzystania z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej (poza danymi osobowymi), bez opłat, w rozsądnym terminie i w formacie maszynowo odczytywalnym, umożliwiającym ponowne wykorzystanie danych (np. PDF, TXT, CSV).

 

  1. Wyjątki od prawa odstąpienia od umowy (art. 38 u.p.k.).

 

  1. Prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni nie przysługuje konsumentowi w pewnych przypadkach przewidzianych przez prawo. Ustawa o prawach konsumenta w art. 38 zawiera katalog takich wyłączeń. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich, które mogą mieć zastosowanie do usług i produktów oferowanych przez nasz sklep.

 

  1. Pełne wykonanie usługi cyfrowej (np. kilkudniowe kursy online) za zgodą konsumenta (art. 38 ust. 1 pkt 1 u.p.k.): Jeżeli zamówiona usługa została w pełni zrealizowana przed upływem 14 dni za wyraźną, uprzednią zgodą konsumenta, poinformowanego przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu utraci on prawo do odstąpienia od umowy - wówczas prawo do odstąpienia nie przysługuje. Oznacza to, że jeśli na wyraźne życzenie konsumenta rozpoczęliśmy wykonywanie usługi i wykonaliśmy ją w całości przed upływem ustawowego terminu (np. odbył się już zamówiony webinar lub szkolenie), konsument, który został o tym wcześniej poinformowany nie może już odstąpić od takiej umowy.

 

Przykład:

Pani Agnieszka kupuje przez sklep internetowy bilet na 3-godzinny webinar na żywo. W trakcie zakupu:

  • zaznacza zgodę na rozpoczęcie usługi przed 14 dniami,
  • czyta informację o utracie prawa odstąpienia po wykonaniu usługi,
  • potwierdza to checkboxem.

Webinar się odbywa, Pani Agnieszka bierze w nim udział. Po 2 dniach chce odstąpić od umowy.

Odpowiedź: Nie ma prawa do odstąpienia, gdyż usługa została wykonana, a wszystkie warunki z art. 38 pkt 1 spełniono.

 

 

  1. W przypadku odstąpienia od umowy o świadczenie usługi, która została rozpoczęta na wyraźne żądanie konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia, a która nie została jeszcze w pełni wykonana, konsument zobowiązany jest do zapłaty za część usługi zrealizowaną do chwili odstąpienia – proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia.

Przykład: Pani Zofia wykupiła kurs online „na żywo” składający się z 4 cotygodniowych spotkań, płatny z góry. Zajęcia rozpoczęły się w zeszłym tygodniu, dziś odbywa się drugie spotkanie. Po nim Pani Zofia odstępuje od umowy, czyli po połowie realizacji.

🔸 Odpowiedź: Prawo do odstąpienia przysługuje, ale zgodnie z art. 35, sprzedawca ma prawo zatrzymać 50% wartości opłaty, odpowiadającej za już zrealizowane 2 spotkania.

 

 

  1. Usługi związane z wydarzeniami w określonym terminie (konferencje, seminaria na żywo) – art. 38 ust. 1 pkt 12 u.p.k. Prawo odstąpienia nie przysługuje w przypadku umów o udział w wydarzeniach z zakresu m.in. kultury, jeżeli w umowie oznaczono konkretny dzień lub okres świadczenia danej usługi. Dotyczy to w szczególności biletów wstępu na wydarzenia odbywające się w ustalonym terminie – na przykład konferencje, seminaria - realizowane według ustalonego harmonogramu. W takich przypadkach rezygnacja z udziału w określonym terminie wydarzenia nie jest objęta ustawowym prawem odstąpienia (art. 38 pkt 12 ustawy o prawach konsumenta).

 

Przykład: Pan Michał kupuje bilet na konferencję biblijną, która odbędzie się 25 września 2025 r. w Krakowie. Zakup odbywa się online. Konsument nie zaznacza żadnych zgód i nie otrzymuje dodatkowej informacji o utracie prawa odstąpienia.

Odpowiedź: Pan Michał nie ma prawa do odstąpienia – zgodnie z art. 38 pkt 12, wydarzenie odbywa się w konkretnym dniu i ma charakter kulturalny.

 

  1. Treści cyfrowe dostarczane online (nagrania z kursów i szkoleń, audiobooki, PDF, video) za zgodą konsumenta – art. 38 ust. 1 pkt 13 u.p.k. Jeżeli przedmiotem umowy jest dostarczenie treści cyfrowych niedostarczanej na nośniku materialnym (czyli dostarczanej online), za którą konsument płaci cenę, i rozpoczęliśmy spełnianie świadczenia za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta (który został poinformowany, że w wyniku rozpoczęcia dostarczania treści utraci prawo odstąpienia), wówczas odstąpienie od umowy nie jest możliwe. Ten wyjątek znajdzie zastosowanie przede wszystkim przy produktach cyfrowych, takich jak np. nagrania kursów online, e-booki, materiały wideo itp., gdy konsument wybrał natychmiastowy dostęp do zakupionych treści oraz został powiadomiony o utracie prawa do odstąpienia w tym przypadku.

 

Przykład: Pani Karolina kupuje nagranie kursu biblijnego (dostęp do 10 nagrań wideo). Podczas zakupu:

  • zgadza się na natychmiastowe rozpoczęcie świadczenia,
  • czyta informację o utracie prawa odstąpienia,
  • dostaje e-mail z potwierdzeniem zakupu.

Po 2 dniach chce zrezygnować.

Odpowiedź: Nie ma prawa do odstąpienia - art. 38 pkt 13.

 

  1. Powyższe wyjątki wynikają z obowiązujących przepisów (ustawa o prawach konsumenta, art. 38) i mają na celu uwzględnienie specyfiki niektórych usług oraz treści cyfrowych. W przypadku wątpliwości co do prawa odstąpienia w konkretnej sytuacji lub produktu, zachęcamy do kontaktu z naszym sklepem – udzielimy wyjaśnień i pomożemy ustalić, czy prawo odstąpienia przysługuje. Zawsze staramy się działać zgodnie z obowiązującym prawem i dbać o prawa konsumenta, dlatego transparentnie informujemy o przysługujących uprawnieniach oraz ich ograniczeniach.

 

  1. Zakupy dokonywane stacjonarnie

W przypadku zakupów dokonanych stacjonarnie (np. podczas wydarzeń na żywo, zjazdów, konferencji lub w siedzibie organizatora), prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje nawet konsumentom, ponieważ nie została zawarta umowa na odległość ani poza lokalem przedsiębiorstwa. Takie zakupy są objęte zasadą swobody umów i zgodnie z obowiązującym prawem nie podlegają zwrotowi ani odstąpieniu, chyba że co innego wynika z indywidualnych ustaleń między stronami.

Prosimy o przemyślane zakupy przy zakupach stacjonarnych.